Amortyzacja
Jak wprowadzić tabelę amortyzacji? Jak działa amortyzacja środka trwałego? Jak wybrać metodę jednorazową, liniową lub degresywną? Jak ustawić współczynnik amortyzacji?
Prowadzenie rejestru środków trwałych jest obowiązkowe. Środek trwały należy zarejestrować w rejestrze najpóźniej w miesiącu przyjęcia do używania. Raty amortyzacyjne obliczane są od kolejnego miesiąca. Najpierw należy wprowadzić środek trwały. » zobacz jakNaszym przykładowym środkiem trwałym jest samochód osobowy. Wprowadziliśmy podstawowe dane. Przejdź teraz na zakładkę Amortyzacja:
Standardowo program podpowiada amortyzację liniową. Niektóre środki trwałe mogą być amortyzowane jednorazowo. Limit amortyzacji jednorazowej jest podwyższony w przypadku użycia opcji pomocy de minimis. Niektóre środki trwałe mogą być amortyzowane degresywnie. Rodzaj dostępnej amortyzacji zależy od wartości, klasyfikacji i statusu środka trwałego oraz od statusu podatnika. Dowiedz się więcej u swojego doradcy podatkowego.
Musisz wskazać współczynnik amortyzacji. Standardowo będzie to 1.0. Wskaż też stawkę amortyzacji. Włącz także amortyzację.
Przykładowe dane mogą wyglądać na przykład tak:
Mamy już wszystkie parametry do przygotowania tabeli amortyzacji. Naciśnij Przelicz.
Pokaże się pełna tabela amortyzacji:
Wydrukuj teraz kartę środka trwałego. Wyglądąć będzie na przykład tak:
Jeśli wszystko jest OK, naciśnij Gotowe.
Twój środek trwały został zapisany i widnieje już w wykazie:
Dla celów podatkowych pamiętaj, aby włączyć wszystkie kolumny wykazu. Tylko wtedy wykaz będzie zgodny ze wzorem, określonym w rozporządzieniu. Taki wydruk wygląda tak:
Wprowadziłeś już środek trwały i podlega on amortyzacji. Aby odpisy rat amortyzacji mogły być zaksięgowane, musisz je przygotować. » zobacz jak