Odpis amortyzacji
Jak wprowadzić odpis amortyzacji? Co zrobić, aby odpis amortyzacyjny został zaksięgowany?
Prowadzenie rejestru środków trwałych jest obowiązkowe. Najpierw należy wprowadzić środek trwały. » zobacz jakŚrodki trwałe podlegają amortyzacji. Przygotowanie tabeli amortyzacji jest proste. » zobacz jak
O ile prowadzenie rejestru środków trwałych jest obowiązkowe, zaś amortyzacja dzieje się automatycznie, o tyle wprowadzenie odpisu amortyzacyjnego jest prawem, a nie obowiązkiem. Zakładamy jednak, że jeśli już posiadasz środek trwały i jest on amortyzowany, chcesz skorzystać z tego prawa.
Otwórz okno Twojego środka trwałego. Na zakładce Odpisy domyślnie jest pusto:
Widzimy, że są zaplanowane kwoty odpisu i kosztu uzyskania przychodu (KUP). Nie ma informacji o dowodach księgowania ani o samym księgowaniu. Nasz przykładowy środek trwały przyjęliśmy do użytkowania w marcu, dlatego pierwszy odpis pojawi się w kwietniu.
Zaznacz wpis kwietniowy. Naciśnij przycisk Dowód wewnętrzny.
Zobaczysz przygotowany dowód wewnętrzny:
Data księgowania to ostatni dzień miesiąca. Dowody są numerowane odrębnie dla każdego środka trwałego, ale możesz wpisać własny numer.
Przejdź na zakładkę Wydruk, aby sprawdzić dane. Wydruk może wyglądać na przykład tak:
Jeśli wszystko jest OK, naciśnij Gotowe.
Odpis amortyzacyjny może zostać teraz zaksięgowany. » zobacz jak