Schemat obsługi zamówień
Jak prawidłowo obsługiwać zamówienia? Jak wygląda schemat obsługi oferty, zamówienia, pro-formy?
OF. Oferta z ręki Otrzymujesz od potencjalnego klienta zapytanie ofertowe. W odpowiedzi wystawiasz ofertę i wysyłasz klientowi. W magazynie nic się nie dzieje. Oferta nie jest zamówieniem.Jeśli klient zaakceptuje ofertę, przechodzisz do procedury PFO albo ZO.
PFO. Pro-forma do oferty Klient akceptuje ofertę, ale uzależniasz przyjęcie zamówienia od wpłaty pewnej kwoty. Wystawiasz pro-formę na tę kwotę.
Jeśli klient opłaci tę pro-formę, przechodzisz do procedury FPF.
ZO. Zamówienie z oferty Klient akceptuje ofertę z procedury A. W magazynie nic się nie dzieje.
Jeśli chcesz wystawić pro-formę do zamówienia, przechodzisz do procedury PFZ.
Jeśli chcesz zrealizować zamówienie, przechodzisz do procedury FVZ.
PF. Nowa pro-forma Uzależniasz sprzedaż od wykonania wpłaty i chcesz wystawić pro-formę z ręki. Nie chcesz jeszcze otwierać zamówienia. Będziesz musiał to zrobić później, jeśli otrzymasz wpłatę nie pokrywającą całości zamówienia.
Jeśli klient opłaci tę pro-formę, przechodzisz do procedury FPF.
ZAM. Zamówienie z ręki Klient składa zamówienie bezpośrednie, na przykład w sklepie internetowym.
Jeśli chcesz wystawić pro-formę do zamówienia, przechodzisz do procedury PFZ.
ZPF. Zamówienie do pro-formy Wystawiałeś wcześniej pro-formę z ręki (PF) i chcesz zrobić z niej zamówienie.
Jeśli klient opłacił pro-formę, wystawiasz fakturę do zamówienia w procedurze FVZ.
PFP. Faktura do pro-formy Wystawiałeś wcześniej pro-formę w procedurze PF, PFZ albo PFO. Klient opłacił tę pro-formę, pro-forma pokrywa całość kwoty i jesteś gotowy do natychmiastowej sprzedaży. Wystawiasz fakturę:
Pamiętaj o prawidłowym oznaczeniu faktury jako opłaconej.
Jeśli pro-forma nie pokrywała całości kwoty, tworzysz zamówienie wg procedury ZPF i wystawiasz fakturę zaliczkową FZ.
PFZ. Pro-forma do zamówienia Klient złożył zamówienie, ale uzależniasz jego realizację od wpłaty pewnej kwoty. Wystawiasz pro-formę na tę kwotę.
Jeśli klient opłaci tę pro-formę, przechodzisz do procedury FPF.
FVZ. Faktura do zamówienia Klient złożył zamówienie i jesteś gotowy je zrealizować. Wystawiasz fakturę do tego zamówienia. Jeśli były do zamówienia faktury zaliczkowe, wystawiona zostanie faktura końcowa. Jeśli nie było zaliczek, wystawiona zostanie zwykła faktura.
FZ. Faktura zaliczkowa do zamówienia Klient dokonał wpłaty. Jeśli nie masz jeszcze zamówienia, tworzysz je. Jeśli wpłata pokrywa całość zamówienia i jesteś gotowy je od razu zrealizować, wystawiasz zwykłą fakturę (FVZ). W przeciwny razie wystawiasz fakturę zaliczkową. Faktura zaliczkowa musi być do zamówienia wprowadzonego w programie, wymaga tego struktura JPK_FA.